JOANNA FRACZEK-BRODA

Międzypokoleniowość.
Komunikacja i zarządzanie w wielopokoleniowym środowisku.

W ciągu ostatnich sześciu dekad średni wiek Polaka wzrósł z 29 lat do niemal 42, co oznacza, że średnio jako społeczeństwo „postarzeliśmy się” o 13 lat. Tak wyraźna zmiana nie jest jednak widoczna w strategiach zarządczych, motywacyjnych, informacyjnych i rekrutacyjnych firm działających na terenie Polski.

Tymczasem kulturowe różnice międzypokoleniowe rosną. Radzenie sobie z nawykami kulturowymi, technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy i stresem jest tymczasem w dużej mierze uzależnione od pokolenia, do którego należą pracownicy i managerowie.


W tak zróżnicowanym środowisku nawet drobne, wydawałoby się niezauważalne różnice mogą stać się przyczynkiem do fantastycznej współpracy i obsługi klienta równie dobrze, jak przyczynić się do niepowodzeń komunikacyjnych, które zniweczą zainwestowaną w komunikację i pracę energię. 

Odpowiedzią na to wyzwanie są szkolenia z zakresu komunikacji i zarządzania międzypokoleniowego. Szkolenie może przybrać formę krótkiego webinaru, dłuższego szkolenia online, szkolenia stacjonarnego w wybranym centrum szkoleniowym lub w siedzibie klienta, szkolenia połączonego z warsztatami, warsztatu lub follow-upu w postaci coachingu lub sesji brainstormingowych i strategicznych. 

1 | Czego dotyczy szkolenie?

Kompetencja międzypokoleniowa to umiejętność dostrzegania wpływu kultury pokoleniowej, otoczenia społeczno-ekonomicznego

i wychowania na nas samych i na członków innych pokoleń w danym zakresie działania (komunikacja, relacje zawodowe, negocjacje, nauczanie).

 

Można ją wypracować i ćwiczyć na trzech poziomach: świadomość pokoleniowa (1), komunikacja międzypokoleniowa (2), zarządzanie wielopokoleniowością (3).

2 | Informacje organizacyjne

  • Trenerka: dr Joanna Frączek-Broda.

  • Długość szkolenia: w zależności od wybranego formatu szkolenia trwa ono od godziny (webinar) do pięciu dni szkoleniowych.

  • Miejsce szkolenia: szkolenia odbywają się w stacjonarnie, w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie lub w innej wybranej przez klienta lokalizacji lub formule online na wybranej platformie. 

  • Uczestnicy: Maksymalna liczba uczestników jest ograniczona wymaganiami formuły szkoleniowej oraz miejscem lub platformą szkoleniową. 

  • Webinar (w zależności od wybranej platformy): 50-200 osób. ​

  • Webinar z sesją Q&A lub webinar interaktywny (w zależności od wybranej platformy): 50 osób.

  • Szkolenie online z elementami warsztatowymi: 24 osoby.

  • Wykład stacjonarny: 60 osób (wyjątkiem są uczelnie). 

  • Stacjonarne szkolenie z warsztatem: 24 osoby. 

  • Języki szkolenia: polski lub angielski. W razie zapotrzebowania na szkolenie w innym języku możliwe jest wspomaganie szkolenia przez tłumacza. ​

3 | Główny cel szkolenia

Wypracowanie rozwiązań, które umożliwią efektywną współpracę, kooperację i kreowanie twórczego i wspierającego środowiska pracy w zróżnicowanym pokoleniowo środowisku.

4 | Jakie tematy poruszamy?

  • Tożsamość kulturowa pokoleń w zespole i jej wpływ na komunikację, nabywanie wiedzy, współpracę i zarządzanie.

  • Realne i mityczne różnice między pokoleniami Baby Boomers, X, Y i Z.

  • Komunikacja międzypokoleniowa, czyli czego potrzebują poszczególne pokolenia w komunikacji i współpracy? W tym aspekcie poruszone zostaną m.in. kwestie najczęściej spotykanych w praktyce przeszkód w komunikacji międzypokoleniowej oraz komunikacji werbalnej i niewerbalnej poszczególnych generacji.

  • Metody i środki zarządcze preferowane w różnych pokoleniach – rekrutacja, onboarding, delegowanie zadań, motywowanie i monitorowanie wykonania zadań.

  • Zasady pracy w środowisku. zróżnicowanym pokoleniowo.

  • Tworzenie środowiska otwartego na międzygeneracyjnym przekazie wiedzy i umiejętności.

  • Kreowanie przyjaznego różnorodnym pokolenia miejsca pracy.

5 | W jakie umiejętności celujemy?

  • Komunikowanie międzypokoleniowe.

  • Obsługa pracownika z innego pokolenia.

  • Zarządzanie środowiskiem wielopokoleniowym.

  • Prowadzenie rekrutacji i onboardingu nowych pracowników.

  • Prowadzenie właściwie sformułowanej komunikacji informacyjnej w środowisku wielopokoleniowym.

  • Przekazywanie wiedzy i umiejętności w społeczności międzypokoleniowej.

6 | Metody dydaktyczne

  • W zależności od wybranego formatu szkolenia:

  • Wykład.

  • Dyskusja.

  • Studia przypadków.

  • Warsztat. 

  • Burza mózgów.

  • Uczenie adaptacyjne.

  • Projektowanie z przewodnikiem.

  • Odwrócone uczenie się.

  • Uczenie się kierowane.

7 | Konsultacje przedszkoleniowe

  • Przygotowanie programu każdego ze szkoleń z zakresu międzypoko-leniowości jest poprzedzone wywiadem przedszkoleniowym i ankietą przedszkoleniową.

  • Zapoznajemy się ze specyfiką grupy, a następnie wspólnie projektujemy cele szkoleniowe i program szkolenia.

8 | Składowe szkolenia

Szkolenia z zakresu kompetencji międzypokoleniowych składają się paru modułów, przy czym niektóre z nich są na wstępie rekomendowane Zamawiającemu. Pozostałe moduły pozostają w jego gestii – zdarza się zatem, że do szkolenia o zarządzaniu międzypokoleniowym włączana jest np. kwestia komunikacji zdalnej i hybrydowej, autoprezecji i dress-code’u w biurze, zdalnej dydaktyki andragogicznej lub komunikacji międzykulturowej.

Świadomość międzypokoleniowa

icon_1 copy

Pokolenia na rynku pracy. Źródła zróżnicowania pokoleniowego.

Różnice międzypokoleniowe

Realne różnice pokoleniowe: postrzeganie, relacje, priorytety, stresory, preferencje

w miejscu pracy.

Komunikacja międzypokoleniowa

Komunikacja werbalna

i niewerbalna. Czytanie i słyszenie.

Pokoleniowe blokady komunikacyjne.

Zarządzanie międzypokoleniowe

Szef-manager-leader. Rekrutacja. Onboarding. Motywowanie. Delegowanie zadań. Monitornig zadań. Offboarding.

9 | Program szkolenia

I. POKOLENIA NA TLE INNYCH POKOLEŃ – KRÓTKIE WPROWADZENIE.
  • Czym się w zasadzie różnimy międzypokoleniowo?

  • Jakie zjawiska kształtowały i wciąż kształtują pokolenia X, Y i Z i co z tego wynika dla komunikacji i współpracy?

  • Zróżnicowanie międzypokoleniowe w ujęciu aspektowym:

    • Hierarchie i egalitarność.

    • Etos pracy i etyka zawodowa.

    • Jak uczono uczenia się i nabywania wiedzy w pokoleniach X, Y i Z i jak to rzutuje na nabywanie wiedzy obecnie?

    • Istota i znaczenia różnic międzypokoleniowych w środowisku zawodowym.

II. KOMUNIKACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA. ASPEKTY PRAKTYCZNE.
  • Wprowadzenie do komunikacji międzypokoleniowej – co się zmieniło?

  • Dlaczego powinniśmy stosować elastyczność w komunikacji?

    • Zalety i wyzwania w komunikacji międzypokoleniowej.

  • Komunikacja werbalna.

    • Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla pokoleń.

    • Elementy składowe skutecznej komunikacji.

    • Jak osobowość i kultura pokoleniowa wpływają na percepcję? Czytanie i widzenie w różnych pokoleniach.

    • Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej.

    • Jak informować w komunikacji międzypokoleniowej? Delegowanie zadań – jasna komunikacja.

    • Jak mówić do Zetek, bez popadania w przesadę minimalizmu?

    • Asertywne informowanie.

    • Efektywność w komunikowaniu.

    • Informowanie pozatekstowe.

    • Jak odbieramy informację w różnych pokoleniach?

    • Jak mówić, żeby nas słuchano?

    • Jak słuchać, żeby słyszeć?

  • Komunikacja niewerbalna.

    • Odmienność gestykulacji.

    • Kontakt wzrokowy.

    • Akceptowalny dotyk.

  • Przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej (oraz metody ich przezwyciężania).

  • Wspólny cel – wspólna praca – zmiana paradygmatu komunikacyjnego.

  • 3C – jak radzić sobie z deficytami uwagi spowodowanymi komunikacją w sieci?

  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna.

  • Do’s&dont’s komunikacji międzypokoleniowej.

III. ZARZĄDZANIE W ŚRODOWISKU WIELOPOKOLENIOWYM.
  • Wiek jako jedno z kluczowych kryteriów zarządzania pracownikami.

  • Wyzwania i możliwości związane z zarządzaniem zespołem zróżnicowanym pokoleniowo.

    • Opłacalność zatrudniania zróżnicowanych wiekowo pracowników.

    • Efektywność.

    • Elastyczność zespołu.

    • Nowe umiejętności.

    • Wzajemne uczenie się i przekaz transgeneracyjny.

  • Zagrożenia w wielopokoleniowym środowisku pracy (i metody przeciwdziałania):

    • Sterotypizacja i nieuświadomione i uświadomione uprzedzenia.

    • Nowe zjawiska na rynku psycho-społecznym związane z pokoleniami – pokoleniowe fobie i przypadłości.

    • Zjawiska “woke”, “#meetoo”, “culture appropriation” i in.

    • Inkluzywny język i transformacja językowa w pokoleniu Z.

  • Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.

  • Strategie i praktyki skutecznego zarządzania odmiennymi pokoleniami.

  • Wykorzystanie wielopokoleniowości w zarządzaniu.

  • Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.

    • Czego poszczególne pokolenia wymagają od pracodawcy? Co się zmieniło?

    • Stesory i wyzwania istotne dla poszczególnych pokoleń.

    • Work&life balance w poszczególnych pokoleniach.

    • Czego oczekują poszczególne pokolenia w miejscu pracy? Rola managera.

    • Rekrutacja.

    • Onboarding.

    • Silver Tsunami i inne nowe zjawiska na rynku pracy.

    • Motywatory i demotywatory poszczególnych pokoleń.

    • Dopasowanie instrumentów motywowania do potrzeb pracowników różnych grup pokoleniowych.

    • Polityka motywacyjna a poziom zaangażowania i lojalności pracowników w przekroju generacyjnym.

    • Techniki i metody zarządzania w zespole wielopokoleniowym.

    • Metody współpracy i pracy w każdym z pokoleń.

    • Wykorzystanie przewagi, jaką daje praca w wielopokoleniowym zespole. Wzajemne uczenie się.

  • Do’s&dont’s współpracy międzypokoleniowej.

PODSUMOWANIE
Co mogę dla Ciebie zrobić?

Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, komunikację mailową lub spotkanie online w celu omówienia szkolenia dla Ciebie!