JOANNA FRACZEK-BRODA

Edukacja międzypokoleniowa.
Multigeneracyjna szkoła i uczelnia.

Po raz pierwszy w dziejach polskiej edukacji na szkolnym i akademickim rynku naucza i jest nauczane pięć zupełnie odmiennych generacji. Tymczasem neurologiczny przeskok pomiędzy pokoleniami przedcyfrowymi (urodzonymi przed erą cyfrową), czyli Baby Boomersami, Iksami i częścią Igreków oraz pokoleniami cyfrowo natywnymi, czyli Zetkami i Alfami wciąż rośnie.

Dysponujemy nie tylko odmiennymi kulturami komunikacyjnymi i negocjacyjnymi, ale także zróżnicowanym wachlarzem kognitywno-behawioralny, przede wszystkim odnoszącym się do możliwości skupienia się, nabywania wiedzy, sposobów jej przyswajania i zapominania, a to znacząco przekłada się na nasze umiejętności w zakresie uczenia się.

Bez zrozumienia w jaki sposób widzimy, słuchamy, mówimy i odczuwamy nie zaoferujemy naszym uczniom i studentom nauczania dostosowanego do ich potrzeb, a nasze techniki i metody dydaktyczne szybko staną się przestarzałe i nieadekwatne do ich możliwości.

1 | Czego dotyczy szkolenie?

Kompetencja międzypokoleniowa to umiejętność dostrzegania wpływu kultury pokoleniowej, otoczenia społeczno-ekonomicznego

i wychowania na nas samych i na członków innych pokoleń w danym zakresie działania (komunikacja, relacje zawodowe, negocjacje, nauczanie).

Można ją wypracować i ćwiczyć na trzech poziomach: świadomość pokoleniowa (1), komunikacja międzypokoleniowa w edukacji (2), zarządzanie wielopokoleniowością w szkole lub na uczelni (3).

2 | Informacje organizacyjne

  • Trenerka: dr Joanna Frączek-Broda.
  • Długość szkolenia: w zależności od wybranego formatu szkolenia trwa ono od godziny (webinar) do pięciu dni szkoleniowych.
  • Miejsce szkolenia: szkolenia odbywają się w stacjonarnie, w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie lub w innej wybranej przez klienta lokalizacji lub formule online na wybranej platformie.
  • Uczestnicy: Maksymalna liczba uczestników jest ograniczona wymaganiami formuły szkoleniowej oraz miejscem lub platformą szkoleniową.
  • Webinar (w zależności od wybranej platformy): 50-200 osób. ​
  • Webinar z sesją Q&A lub webinar interaktywny (w zależności od wybranej platformy): 50 osób.
  • Szkolenie online z elementami warsztatowymi: 24 osoby.
  • Wykład stacjonarny: 60 osób (wyjątkiem są uczelnie).
  • Stacjonarne szkolenie z warsztatem: 24 osoby.
  • Języki szkolenia: polski lub angielski. W razie zapotrzebowania na szkolenie w innym języku możliwe jest wspomaganie szkolenia przez tłumacza. ​

3 | Główny cel szkolenia

Otworzenie uczestników szkoleń na efektywne nauczanie międzypokoleniowe oparte na współpracy i kooperacji międzygeneracyjnej, a także wsparcie w kreowaniu twórczego i wspierającego integrację i rozwój, wolnego od dyskryminacji i stereotypizacji środowiska nauczania.

4 | Jakie tematy poruszamy?

  • Tożsamość kulturowa pokoleń w szkole i jej otulinie społecznej i jej wpływ na komunikację, nauczanie, współpracę i zarządzanie.
  • Realne i mityczne różnice między pokoleniami Baby Boomers, X, Y, Z i Alfa.
  • Komunikacja międzypokoleniowa, czyli czego potrzebują poszczególne pokolenia w komunikacji i współpracy? W tym aspekcie poruszone zostaną m.in. kwestie najczęściej spotykanych w praktyce przeszkód w komunikacji międzypokoleniowej oraz komunikacji werbalnej i niewerbalnej poszczególnych generacji.
  • Metody i środki zarządcze preferowane w różnych pokoleniach – rekrutacja, onboarding, delegowanie zadań, motywowanie i monitorowanie wykonania zadań.
  • Zasady pracy w środowisku. zróżnicowanym pokoleniowo.
  • Tworzenie środowiska otwartego na międzygeneracyjnym przekazie wiedzy i umiejętności.
  • Kreowanie przyjaznego różnorodnym pokolenia miejsca pracy i nauczania.

5 | W jakie umiejętności celujemy?

  • Komunikowanie międzypokoleniowe w placówce edukacyjnej.
  • Obsługa pracownika szkoły i uczelni z innego pokolenia.
  • Zarządzanie środowiskiem wielopokoleniowym.
  • Prowadzenie właściwie sformułowanej komunikacji informacyjnej w środowisku wielopokoleniowym.
  • Przekazywanie wiedzy i umiejętności w społeczności międzypokoleniowej.
  • Nowoczesne nauczanie oparte o odmienne zdolności i ograniczenia poszczególnych pokoleń.
  • Komunikacja z rodzicami uczniów i studentów w środowisku wielopokoleniowym.

6 | Metody dydaktyczne

  • W zależności od wybranego formatu szkolenia:
  • Wykład.
  • Dyskusja.
  • Studia przypadków.
  • Warsztat.
  • Burza mózgów.
  • Uczenie adaptacyjne.
  • Projektowanie z przewodnikiem.
  • Odwrócone uczenie się.
  • Uczenie się kierowane.

7 | Konsultacje przedszkoleniowe

  • Przygotowanie programu każdego ze szkoleń z zakresu międzypoko-leniowości jest poprzedzone wywiadem przedszkoleniowym i ankietą przedszkoleniową.​
  • Zapoznajemy się ze specyfiką grupy, a następnie wspólnie projektujemy cele szkoleniowe i program szkolenia.

8 | Składowe szkolenia

Szkolenia z zakresu kompetencji międzypokoleniowych składają się paru modułów, przy czym niektóre z nich są na wstępie rekomendowane Zamawiającemu. Pozostałe moduły pozostają w jego gestii – zdarza się zatem, że do szkolenia o komunikacji, nauczaniu i zarządzaniu międzypokoleniowym włączana jest np. kwestia komunikacji zdalnej i hybrydowej, autoprezecji i dress-code’u, komunikacji zdalnej i zdalnego prezentowania treści lub komunikacji międzykulturowej i procesu adaptacji w nowej kulturze.

Świadomość międzypokoleniowa

icon_1 copy

Pokolenia na rynku pracy. Źródła zróżnicowania pokoleniowego.

Różnice
pokoleniowe

Realne różnice pokoleniowe: postrzeganie, relacje, priorytety, stresory, preferencje w edukacji i w miejscu pracy.

Komunikacja międzypokoleniowa

Komunikacja werbalna i niewerbalna.
Czytanie i słyszenie.
Pokoleniowe blokady komunikacyjne.

Zarządzanie międzypokoleniowe

Nauczyciel i administracja. Relacje hierarchiczne. Adaptacja. Komunikacja zarządcza. Motywowanie. Delegowanie zadań. Monitornig zadań..

9 | Program szkolenia

I. POKOLENIA NA TLE INNYCH POKOLEŃ – KRÓTKIE WPROWADZENIE.

  • Czym się w zasadzie różnimy międzypokoleniowo?

  • Jakie zjawiska kształtowały i wciąż kształtują pokolenia X, Y i Z i co z tego wynika dla komunikacji i współpracy w placówce edukacyjnej?

  • Zróżnicowanie międzypokoleniowe w ujęciu aspektowym:

    • Hierarchie i egalitarność.

    • Etos pracy i etyka zawodowa.

    • Jak uczono uczenia się i nabywania wiedzy w pokoleniach X, Y i Z i jak to rzutuje na nabywanie wiedzy obecnie?

    • Stesory i wyzwania istotne dla poszczególnych pokoleń.

    • Work&life balance w poszczególnych pokoleniach.

    • Istota i znaczenia różnic międzypokoleniowych w środowisku zawodowym.

II. KOMUNIKACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA. ASPEKTY PRAKTYCZNE.

  • Wprowadzenie do komunikacji międzypokoleniowej – co się zmieniło?

  • Dlaczego powinniśmy stosować elastyczność w komunikacji?

    • Zalety i wyzwania w komunikacji międzypokoleniowej.

  • Komunikacja werbalna.

    • Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla pokoleń.

    • Elementy składowe skutecznej komunikacji.

    • Jak osobowość i kultura pokoleniowa wpływają na percepcję? Czytanie i widzenie w różnych pokoleniach.

    • Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej.

    • Jak informować w komunikacji międzypokoleniowej? Jasna komunikacja.

    • Jak mówić do Zetek i Alf, bez popadania w przesadę minimalizmu?

    • Asertywne informowanie.

    • Efektywność w komunikowaniu.

    • Informowanie pozatekstowe.

    • Jak odbieramy informację w różnych pokoleniach?

    • Cancel culture i pozostałe zjawiska.

    • Jak mówić, żeby nas słuchano?

    • Jak słuchać, żeby słyszeć?

  • Komunikacja niewerbalna.

    • Odmienność gestykulacji.

    • Kontakt wzrokowy.

    • Akceptowalny dotyk.

  • Przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej (oraz metody ich przezwyciężania).

  • Wspólny cel – wspólna nauka – zmiana paradygmatu komunikacyjnego.

  • 3C – jak radzić sobie z deficytami uwagi spowodowanymi komunikacją w sieci?

  • Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna.

  • Do’s&dont’s komunikacji międzypokoleniowej.

III. ZARZĄDZANIE W ŚRODOWISKU WIELOPOKOLENIOWYM.

  • Wiek jako jedno z kluczowych kryteriów zarządzania edukacją.
  • Wyzwania i możliwości związane z zarządzaniem zróżnicowaną pokoleniowo szkołą lub uczelnią.

  • Efektywność.

  • Elastyczność zespołu.

  • Nowe umiejętności.

  • Wzajemne uczenie się i przekaz transgeneracyjny.

  • Zagrożenia w wielopokoleniowym środowisku (i metody przeciwdziałania):

  • Sterotypizacja i nieuświadomione i uświadomione uprzedzenia.

  • Nowe zjawiska na rynku psycho-społecznym związane z pokoleniami – pokoleniowe fobie i przypadłości.

  • Zjawiska “woke”, “#meetoo”, “culture appropriation” i in.,

  • Inkluzywny język i transformacja językowa w pokoleniu Z i Alfa.

  • Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.

  • Strategie i praktyki skutecznego zarządzania odmiennymi pokoleniami.

  • Wykorzystanie wielopokoleniowości w zarządzaniu.

  • Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.

  • Czego poszczególne pokolenia wymagają od szkoły i uczelni? Co się zmieniło?

  • Adaptacja.

  • Silver Tsunami i inne nowe zjawiska na rynku pracy.

  • Motywatory i demotywatory poszczególnych pokoleń.

  • Dopasowanie instrumentów motywowania do potrzeb pracowników i uczniów/studentów różnych grup pokoleniowych.

  • Polityka motywacyjna a poziom zaangażowania i lojalności w przekroju generacyjnym.

  • Techniki i metody zarządzania w wielopokoleniowej szkole i uczelni.

  • Metody współpracy i nauczania w każdym z pokoleń.

  • Wykorzystanie przewagi, jaką daje praca w wielopokoleniowym zespole. Wzajemne uczenie się.

  • Do’s&dont’s współpracy międzypokoleniowej.

PODSUMOWANIE

Co mogę dla Ciebie zrobić?

Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, komunikację mailową lub spotkanie online w celu omówienia szkolenia dla Ciebie!