Cyfrowa komunikacja i metanauczanie
Wiedza się dezaktualizuje. Według raportu Forum Ekonomicznego w Davos, wskaźnik Knowledge Stability wynosi 55% – tyle zdobytej przez nas wiedzy zostanie z nami przez całe życie. Oznacza to, że wiedza, którą dysponujemy musi być nieustająco akutalizowana. Czasy, kiedy wnuczek potrzebował tego samego zakresu wiedzy co dziadek minęły bezpowrotnie. Świat przyśpieszył. Każdego dnia dokonywane są przełomowe odkrycia, a nadążanie za nowinkami staje się warunkiem koniecznym przetrwania, szczególnie w wysokorywalizacyjnych środowiskach.
Uwzględniając te fakty warto wyposażyć siebie i swoich współpracowników, uczniów i studentów w umiejętność uczenia się w sposób bardziej efektywny. Zaproponować alternatywę dla sentencji „chcieć to móc”. Dajmy zatem sobie i swojemu otoczeniu narzędzia szybszego i efektywniejszego uczenia się i komunikowania, które pozwolą nam na elastyczne dostosowanie do zmian.
1 | Czego dotyczy szkolenie?
Metakompetencje i kompetencje cyfrowe są supertrendem kształtującym rozwój większości współczesnych kompetencji. Metakompetencje pozwalają nam spojrzeć na siebie z dystansu i rozpoznać, które z naszych naturalnych i instynktowych sposobów reagowania na świat wspierają nas w osiąganiu celów, a które utrudniają nam to zadanie. Kompetencje cyfrowe są natomiast niezbędne w nowoczesnym środowisku pracy, komunikacji i zarządzania.
Zarówno metakompetencje, jak i kompetencje cyfrowe można wypracować i ćwiczyć na trzech poziomach: świadomościowym (1), komunikacyjnym (2) i zarządczym (3).
2 | Informacje organizacyjne
- Trenerka: dr Joanna Frączek-Broda.
- Długość szkolenia: w zależności od wybranego formatu szkolenia trwa ono od godziny (webinar) do pięciu dni szkoleniowych.
- Miejsce szkolenia: szkolenia odbywają się w stacjonarnie, w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie lub w innej wybranej przez klienta lokalizacji lub formule online na wybranej platformie.
- Uczestnicy: Maksymalna liczba uczestników jest ograniczona wymaganiami formuły szkoleniowej oraz miejscem lub platformą szkoleniową.
- Webinar (w zależności od wybranej platformy): 50-200 osób.
- Webinar z sesją Q&A lub webinar interaktywny (w zależności od wybranej platformy): 50 osób.
- Szkolenie online z elementami warsztatowymi: 24 osoby.
- Wykład stacjonarny: 60 osób (wyjątkiem są uczelnie).
- Stacjonarne szkolenie z warsztatem: 24 osoby.
- Języki szkolenia: polski lub angielski. W razie zapotrzebowania na szkolenie w innym języku możliwe jest wspomaganie szkolenia przez tłumacza.
3 | Główny cel szkolenia
Wypracowanie technik i metod działania, które zezwolą na swobodne poruszanie się w świecie nowoczesnych technologii cyfrowych w administracji, zarządzaniu i nauczaniu zgodnie z zasadami nieustającego uczenia się i zasadami kognitywistyki.
4 | Jakie tematy poruszamy?
- Metakompetencje i metalearning.
- Ustawiczne uczenie się.
- Cykl Kolba.
- Otwartość na zmiany i obawa przed błędem.
- 6 popularnych blokerów rozwoju kompetencji cyfrowych.
- Jak działa nasz mózg? Metody zapamiętywania, heurystyki i błędy poznawcze.
- Działania instynktowne w świecie cyfrowym – jak ewolucja ma się do ery cyfrowej?
- Błędy w wejściu w kulturę cyfrową.
- Fundamenty efektywnego uczenia się.
- Jak wdrażać zmianę?
- Komunikacja cyfrowa – co się zmienia?
- Komunikacja werbalna i niewerbalna w świecie cyfrowym.
- Nowe standardy komunikacyjne.
- Neurouczenie się i neurokognitywistyka w służbie rozwoju i komunikacji.
- Jak się komunikować cyfrowo?
- Aktrakcyjny i angażujący przekaz cyfrowy.
- Słuchanie i odbieranie danych w świecie cyfrowym.
- Jasna komunikacja – zasady.
- Przekazywanie danych w cyfroświecie.
Feedback i motywowanie. - Nauczanie oparte o cyfrowe środki przekazu.
5 | W jakie umiejętności celujemy?
- Komunikowanie cyfrowe.
- Nauczanie cyfrowe i metauczenie się.
- Wykluczenie nieaktualnych heurystyk.
- Zarządzanie w środowisku cyfrowym.
6 | Metody dydaktyczne
- W zależności od wybranego formatu szkolenia:
- Wykład.
- Dyskusja.
- Studia przypadków.
- Warsztat.
- Burza mózgów.
- Uczenie adaptacyjne.
- Projektowanie z przewodnikiem.
- Odwrócone uczenie się.
- Uczenie się kierowane.
7 | Konsultacje przedszkoleniowe
- Przygotowanie programu każdego ze szkoleń z zakresu międzypoko-leniowości jest poprzedzone wywiadem przedszkoleniowym i ankietą przedszkoleniową.
- Zapoznajemy się ze specyfiką grupy, a następnie wspólnie projektujemy cele szkoleniowe i program szkolenia.
8 | Składowe szkolenia
Szkolenia z zakresu komunikacji cyfrowej i metanauczania składają się paru modułów, przy czym niektóre z nich są na wstępie rekomendowane Zamawiającemu. Pozostałe moduły pozostają w jego gestii – zdarza się zatem, że do szkolenia włączana jest np. kwestia autoprezecji i dress-code’u w formule onlie, tworzenia angażujących treści cyfrowych lub komunikacji międzypokoleniowej i komunikacji w różnych kulturach.
Rozpoznanie
kompetencji
Wprowadzenie do zagadnienia. Definicje. Zastosowanie. Powiązania.
Metauczenie się
Nowe metody, stary mózg. Heurystyki i błędy poznawcze. Opór przed zmianą. Wiedza – narkotyk dla mózgu. Edukatorze ucz się sam (także).
Komunikacja cyfrowa i cyfronauczanie
Komunikacja werbalna
i niewerbalna.
Czytanie, słyszenie, dotyk online. Model kompetencji cyfrowych. Cyfronauczanie, czyli co się zmienia?
Zarządzanie wiedzą, danymi i uczeniem się
Praca z danymi i wiedzą online. ROMO i FOMO w nauczaniu i uczeniu się. Organizacja prosesu uczenia. Wdrożenie w nauce cyfrowej.
9 | Program szkolenia
I. ROZPOZNANIE KOMPETENCJI.
- Wprowadzenie do zagadnienia. Czym są metakompetencje i kompetencje cyfrowe?
- Dlaczego potrzebujemy nowych kompetencji?
- 6 popularnych blokerów rozwoju kompetencji cyfrowych.
- Zastosowanie nowych kompetencji.
- Warsztat: Powiązania – tworzenie mapy moich kompetencji.
II. METAUCZENIE SIĘ
- Nowe metody, stary mózg.
- Heurystyki i błędy poznawcze.
- Opór przed zmianą. Wiedza – narkotyk dla mózgu. Edukatorze ucz się sam (także).
- Ustawiczne uczenie się.
- Cykl Kolba.
- Otwartość na zmiany i obawa przed błędem.
- Jak działa nasz mózg? Metody zapamiętywania, heurystyki i błędy poznawcze.
- Działania instynktowne w świecie cyfrowym – jak ewolucja ma się do ery cyfrowej?
- Fundamenty efektywnego uczenia się.
- Jak wdrażać zmianę?
- Neurouczenie się i neurokognitywistyka w służbie rozwoju i komunikacji.
III. KOMUNIKACJA CYFROWA I CYFRONAUCZANIE.
- Błędy w wejściu w kulturę cyfrową.
- Komunikacja cyfrowa – co się zmienia?
- Komunikacja werbalna i niewerbalna w świecie cyfrowym.
- Nowe standardy komunikacyjne.
- Model kompetencji cyfrowych.
- Jak się komunikować cyfrowo?
- Aktrakcyjny i angażujący przekaz cyfrowy.
- Słuchanie i odbieranie danych w świecie cyfrowym.
- Jasna komunikacja – zasady.
- Przeszkody w komunikacji cyfrowej.
- Błędy atrybucyjne w świecie online.
- Komunikacja niewerbalna:
- Kinezjetyka: mowa ciała, mimika, gestykulacja, ruchy ciała, spojrzenie.
- Parajęzyk: ton, barwa, wysokość, natężenie głosu.
- Samoprezentacja: wygląd fizyczny człowieka.
- Dotyk (czy jest możliwy online?).
- Proksemika: dystans interpersonalny, relacje przestrzenne między ludźmi.
- Chronemika: czas jako sygnał komunikacyjny, kulturowe filozofie czasu.
- Warsztat – cyfrowe kalambury.
IV. ZARZĄDZANIE WIEDZĄ, DANYMI I UCZENIE SIĘ.
- Praca z danymi i wiedzą online.
- ROMO i FOMO w nauczaniu i uczeniu się.
- Organizacja prosesu uczenia.
- Wdrożenie w nauce cyfrowej.
- Przekazywanie danych w cyfroświecie.
- Feedback i motywowanie.
- Nauczanie oparte o cyfrowe środki przekazu.
- Cyfronauczanie, czyli co się zmienia?
- Adaptacyjność kultury cyfrowej.
- Radzenie sobie z problemami w cyfrowym środowisku.
- Przygotowanie środowiska pracy do cyfrowego współdziałania.
PODSUMOWANIE
Co mogę dla Ciebie zrobić?
Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, komunikację mailową lub spotkanie online w celu omówienia szkolenia dla Ciebie!