Edukacja międzypokoleniowa.
Multigeneracyjna szkoła i uczelnia.
Po raz pierwszy w dziejach polskiej edukacji na szkolnym i akademickim rynku naucza i jest nauczane pięć zupełnie odmiennych generacji. Tymczasem neurologiczny przeskok pomiędzy pokoleniami przedcyfrowymi (urodzonymi przed erą cyfrową), czyli Baby Boomersami, Iksami i częścią Igreków oraz pokoleniami cyfrowo natywnymi, czyli Zetkami i Alfami wciąż rośnie.
Dysponujemy nie tylko odmiennymi kulturami komunikacyjnymi i negocjacyjnymi, ale także zróżnicowanym wachlarzem kognitywno-behawioralny, przede wszystkim odnoszącym się do możliwości skupienia się, nabywania wiedzy, sposobów jej przyswajania i zapominania, a to znacząco przekłada się na nasze umiejętności w zakresie uczenia się.
Bez zrozumienia w jaki sposób widzimy, słuchamy, mówimy i odczuwamy nie zaoferujemy naszym uczniom i studentom nauczania dostosowanego do ich potrzeb, a nasze techniki i metody dydaktyczne szybko staną się przestarzałe i nieadekwatne do ich możliwości.
1 | Czego dotyczy szkolenie?
Kompetencja międzypokoleniowa to umiejętność dostrzegania wpływu kultury pokoleniowej, otoczenia społeczno-ekonomicznego
i wychowania na nas samych i na członków innych pokoleń w danym zakresie działania (komunikacja, relacje zawodowe, negocjacje, nauczanie).
Można ją wypracować i ćwiczyć na trzech poziomach: świadomość pokoleniowa (1), komunikacja międzypokoleniowa w edukacji (2), zarządzanie wielopokoleniowością w szkole lub na uczelni (3).
2 | Informacje organizacyjne
- Trenerka: dr Joanna Frączek-Broda.
- Długość szkolenia: w zależności od wybranego formatu szkolenia trwa ono od godziny (webinar) do pięciu dni szkoleniowych.
- Miejsce szkolenia: szkolenia odbywają się w stacjonarnie, w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie lub w innej wybranej przez klienta lokalizacji lub formule online na wybranej platformie.
- Uczestnicy: Maksymalna liczba uczestników jest ograniczona wymaganiami formuły szkoleniowej oraz miejscem lub platformą szkoleniową.
- Webinar (w zależności od wybranej platformy): 50-200 osób.
- Webinar z sesją Q&A lub webinar interaktywny (w zależności od wybranej platformy): 50 osób.
- Szkolenie online z elementami warsztatowymi: 24 osoby.
- Wykład stacjonarny: 60 osób (wyjątkiem są uczelnie).
- Stacjonarne szkolenie z warsztatem: 24 osoby.
- Języki szkolenia: polski lub angielski. W razie zapotrzebowania na szkolenie w innym języku możliwe jest wspomaganie szkolenia przez tłumacza.
3 | Główny cel szkolenia
Otworzenie uczestników szkoleń na efektywne nauczanie międzypokoleniowe oparte na współpracy i kooperacji międzygeneracyjnej, a także wsparcie w kreowaniu twórczego i wspierającego integrację i rozwój, wolnego od dyskryminacji i stereotypizacji środowiska nauczania.
4 | Jakie tematy poruszamy?
- Tożsamość kulturowa pokoleń w szkole i jej otulinie społecznej i jej wpływ na komunikację, nauczanie, współpracę i zarządzanie.
- Realne i mityczne różnice między pokoleniami Baby Boomers, X, Y, Z i Alfa.
- Komunikacja międzypokoleniowa, czyli czego potrzebują poszczególne pokolenia w komunikacji i współpracy? W tym aspekcie poruszone zostaną m.in. kwestie najczęściej spotykanych w praktyce przeszkód w komunikacji międzypokoleniowej oraz komunikacji werbalnej i niewerbalnej poszczególnych generacji.
- Metody i środki zarządcze preferowane w różnych pokoleniach – rekrutacja, onboarding, delegowanie zadań, motywowanie i monitorowanie wykonania zadań.
- Zasady pracy w środowisku. zróżnicowanym pokoleniowo.
- Tworzenie środowiska otwartego na międzygeneracyjnym przekazie wiedzy i umiejętności.
- Kreowanie przyjaznego różnorodnym pokolenia miejsca pracy i nauczania.
5 | W jakie umiejętności celujemy?
- Komunikowanie międzypokoleniowe w placówce edukacyjnej.
- Obsługa pracownika szkoły i uczelni z innego pokolenia.
- Zarządzanie środowiskiem wielopokoleniowym.
- Prowadzenie właściwie sformułowanej komunikacji informacyjnej w środowisku wielopokoleniowym.
- Przekazywanie wiedzy i umiejętności w społeczności międzypokoleniowej.
- Nowoczesne nauczanie oparte o odmienne zdolności i ograniczenia poszczególnych pokoleń.
- Komunikacja z rodzicami uczniów i studentów w środowisku wielopokoleniowym.
6 | Metody dydaktyczne
- W zależności od wybranego formatu szkolenia:
- Wykład.
- Dyskusja.
- Studia przypadków.
- Warsztat.
- Burza mózgów.
- Uczenie adaptacyjne.
- Projektowanie z przewodnikiem.
- Odwrócone uczenie się.
- Uczenie się kierowane.
7 | Konsultacje przedszkoleniowe
- Przygotowanie programu każdego ze szkoleń z zakresu międzypoko-leniowości jest poprzedzone wywiadem przedszkoleniowym i ankietą przedszkoleniową.
- Zapoznajemy się ze specyfiką grupy, a następnie wspólnie projektujemy cele szkoleniowe i program szkolenia.
8 | Składowe szkolenia
Szkolenia z zakresu kompetencji międzypokoleniowych składają się paru modułów, przy czym niektóre z nich są na wstępie rekomendowane Zamawiającemu. Pozostałe moduły pozostają w jego gestii – zdarza się zatem, że do szkolenia o komunikacji, nauczaniu i zarządzaniu międzypokoleniowym włączana jest np. kwestia komunikacji zdalnej i hybrydowej, autoprezecji i dress-code’u, komunikacji zdalnej i zdalnego prezentowania treści lub komunikacji międzykulturowej i procesu adaptacji w nowej kulturze.
Świadomość międzypokoleniowa
Pokolenia na rynku pracy. Źródła zróżnicowania pokoleniowego.
Różnice
pokoleniowe
Realne różnice pokoleniowe: postrzeganie, relacje, priorytety, stresory, preferencje w edukacji i w miejscu pracy.
Komunikacja międzypokoleniowa
Komunikacja werbalna i niewerbalna.
Czytanie i słyszenie.
Pokoleniowe blokady komunikacyjne.
Zarządzanie międzypokoleniowe
Nauczyciel i administracja. Relacje hierarchiczne. Adaptacja. Komunikacja zarządcza. Motywowanie. Delegowanie zadań. Monitornig zadań..
9 | Program szkolenia
I. POKOLENIA NA TLE INNYCH POKOLEŃ – KRÓTKIE WPROWADZENIE.
Czym się w zasadzie różnimy międzypokoleniowo?
Jakie zjawiska kształtowały i wciąż kształtują pokolenia X, Y i Z i co z tego wynika dla komunikacji i współpracy w placówce edukacyjnej?
Zróżnicowanie międzypokoleniowe w ujęciu aspektowym:
Hierarchie i egalitarność.
Etos pracy i etyka zawodowa.
Jak uczono uczenia się i nabywania wiedzy w pokoleniach X, Y i Z i jak to rzutuje na nabywanie wiedzy obecnie?
Stesory i wyzwania istotne dla poszczególnych pokoleń.
Work&life balance w poszczególnych pokoleniach.
Istota i znaczenia różnic międzypokoleniowych w środowisku zawodowym.
II. KOMUNIKACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA. ASPEKTY PRAKTYCZNE.
Wprowadzenie do komunikacji międzypokoleniowej – co się zmieniło?
Dlaczego powinniśmy stosować elastyczność w komunikacji?
Zalety i wyzwania w komunikacji międzypokoleniowej.
Komunikacja werbalna.
Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla pokoleń.
Elementy składowe skutecznej komunikacji.
Jak osobowość i kultura pokoleniowa wpływają na percepcję? Czytanie i widzenie w różnych pokoleniach.
Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej.
Jak informować w komunikacji międzypokoleniowej? Jasna komunikacja.
Jak mówić do Zetek i Alf, bez popadania w przesadę minimalizmu?
Asertywne informowanie.
Efektywność w komunikowaniu.
Informowanie pozatekstowe.
Jak odbieramy informację w różnych pokoleniach?
Cancel culture i pozostałe zjawiska.
Jak mówić, żeby nas słuchano?
Jak słuchać, żeby słyszeć?
Komunikacja niewerbalna.
Odmienność gestykulacji.
Kontakt wzrokowy.
Akceptowalny dotyk.
Przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej (oraz metody ich przezwyciężania).
Wspólny cel – wspólna nauka – zmiana paradygmatu komunikacyjnego.
3C – jak radzić sobie z deficytami uwagi spowodowanymi komunikacją w sieci?
Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna.
Do’s&dont’s komunikacji międzypokoleniowej.
III. ZARZĄDZANIE W ŚRODOWISKU WIELOPOKOLENIOWYM.
- Wiek jako jedno z kluczowych kryteriów zarządzania edukacją.
Wyzwania i możliwości związane z zarządzaniem zróżnicowaną pokoleniowo szkołą lub uczelnią.
Efektywność.
Elastyczność zespołu.
Nowe umiejętności.
Wzajemne uczenie się i przekaz transgeneracyjny.
Zagrożenia w wielopokoleniowym środowisku (i metody przeciwdziałania):
Sterotypizacja i nieuświadomione i uświadomione uprzedzenia.
Nowe zjawiska na rynku psycho-społecznym związane z pokoleniami – pokoleniowe fobie i przypadłości.
Zjawiska “woke”, “#meetoo”, “culture appropriation” i in.,
Inkluzywny język i transformacja językowa w pokoleniu Z i Alfa.
Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.
Strategie i praktyki skutecznego zarządzania odmiennymi pokoleniami.
Wykorzystanie wielopokoleniowości w zarządzaniu.
Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.
Czego poszczególne pokolenia wymagają od szkoły i uczelni? Co się zmieniło?
Adaptacja.
Silver Tsunami i inne nowe zjawiska na rynku pracy.
Motywatory i demotywatory poszczególnych pokoleń.
Dopasowanie instrumentów motywowania do potrzeb pracowników i uczniów/studentów różnych grup pokoleniowych.
Polityka motywacyjna a poziom zaangażowania i lojalności w przekroju generacyjnym.
Techniki i metody zarządzania w wielopokoleniowej szkole i uczelni.
Metody współpracy i nauczania w każdym z pokoleń.
Wykorzystanie przewagi, jaką daje praca w wielopokoleniowym zespole. Wzajemne uczenie się.
Do’s&dont’s współpracy międzypokoleniowej.
PODSUMOWANIE
Co mogę dla Ciebie zrobić?
Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, komunikację mailową lub spotkanie online w celu omówienia szkolenia dla Ciebie!