Międzypokoleniowość.
Komunikacja i zarządzanie w wielopokoleniowym środowisku.
W ciągu ostatnich sześciu dekad średni wiek Polaka wzrósł z 29 lat do niemal 42, co oznacza, że średnio jako społeczeństwo „postarzeliśmy się” o 13 lat. Tak wyraźna zmiana nie jest jednak widoczna w strategiach zarządczych, motywacyjnych, informacyjnych i rekrutacyjnych firm działających na terenie Polski.
Tymczasem kulturowe różnice międzypokoleniowe rosną. Radzenie sobie z nawykami kulturowymi, technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy i stresem jest tymczasem w dużej mierze uzależnione od pokolenia, do którego należą pracownicy i managerowie.
W tak zróżnicowanym środowisku nawet drobne, wydawałoby się niezauważalne różnice mogą stać się przyczynkiem do fantastycznej współpracy i obsługi klienta równie dobrze, jak przyczynić się do niepowodzeń komunikacyjnych, które zniweczą zainwestowaną w komunikację i pracę energię.
Odpowiedzią na to wyzwanie są szkolenia z zakresu komunikacji i zarządzania międzypokoleniowego. Szkolenie może przybrać formę krótkiego webinaru, dłuższego szkolenia online, szkolenia stacjonarnego w wybranym centrum szkoleniowym lub w siedzibie klienta, szkolenia połączonego z warsztatami, warsztatu lub follow-upu w postaci coachingu lub sesji brainstormingowych i strategicznych.
1 | Czego dotyczy szkolenie?
Kompetencja międzypokoleniowa to umiejętność dostrzegania wpływu kultury pokoleniowej, otoczenia społeczno-ekonomicznego
i wychowania na nas samych i na członków innych pokoleń w danym zakresie działania (komunikacja, relacje zawodowe, negocjacje, nauczanie).
Można ją wypracować i ćwiczyć na trzech poziomach: świadomość pokoleniowa (1), komunikacja międzypokoleniowa (2), zarządzanie wielopokoleniowością (3).
2 | Informacje organizacyjne
Trenerka: dr Joanna Frączek-Broda.
Długość szkolenia: w zależności od wybranego formatu szkolenia trwa ono od godziny (webinar) do pięciu dni szkoleniowych.
Miejsce szkolenia: szkolenia odbywają się w stacjonarnie, w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie lub w innej wybranej przez klienta lokalizacji lub formule online na wybranej platformie.
Uczestnicy: Maksymalna liczba uczestników jest ograniczona wymaganiami formuły szkoleniowej oraz miejscem lub platformą szkoleniową.
Webinar (w zależności od wybranej platformy): 50-200 osób.
Webinar z sesją Q&A lub webinar interaktywny (w zależności od wybranej platformy): 50 osób.
Szkolenie online z elementami warsztatowymi: 24 osoby.
Wykład stacjonarny: 60 osób (wyjątkiem są uczelnie).
Stacjonarne szkolenie z warsztatem: 24 osoby.
Języki szkolenia: polski lub angielski. W razie zapotrzebowania na szkolenie w innym języku możliwe jest wspomaganie szkolenia przez tłumacza.
3 | Główny cel szkolenia
Wypracowanie rozwiązań, które umożliwią efektywną współpracę, kooperację i kreowanie twórczego i wspierającego środowiska pracy w zróżnicowanym pokoleniowo środowisku.
4 | Jakie tematy poruszamy?
Tożsamość kulturowa pokoleń w zespole i jej wpływ na komunikację, nabywanie wiedzy, współpracę i zarządzanie.
Realne i mityczne różnice między pokoleniami Baby Boomers, X, Y i Z.
Komunikacja międzypokoleniowa, czyli czego potrzebują poszczególne pokolenia w komunikacji i współpracy? W tym aspekcie poruszone zostaną m.in. kwestie najczęściej spotykanych w praktyce przeszkód w komunikacji międzypokoleniowej oraz komunikacji werbalnej i niewerbalnej poszczególnych generacji.
Metody i środki zarządcze preferowane w różnych pokoleniach – rekrutacja, onboarding, delegowanie zadań, motywowanie i monitorowanie wykonania zadań.
Zasady pracy w środowisku. zróżnicowanym pokoleniowo.
Tworzenie środowiska otwartego na międzygeneracyjnym przekazie wiedzy i umiejętności.
Kreowanie przyjaznego różnorodnym pokolenia miejsca pracy.
5 | W jakie umiejętności celujemy?
Komunikowanie międzypokoleniowe.
Obsługa pracownika z innego pokolenia.
Zarządzanie środowiskiem wielopokoleniowym.
Prowadzenie rekrutacji i onboardingu nowych pracowników.
Prowadzenie właściwie sformułowanej komunikacji informacyjnej w środowisku wielopokoleniowym.
Przekazywanie wiedzy i umiejętności w społeczności międzypokoleniowej.
6 | Metody dydaktyczne
W zależności od wybranego formatu szkolenia:
Wykład.
Dyskusja.
Studia przypadków.
Warsztat.
Burza mózgów.
Uczenie adaptacyjne.
Projektowanie z przewodnikiem.
Odwrócone uczenie się.
Uczenie się kierowane.
7 | Konsultacje przedszkoleniowe
Przygotowanie programu każdego ze szkoleń z zakresu międzypoko-leniowości jest poprzedzone wywiadem przedszkoleniowym i ankietą przedszkoleniową.
Zapoznajemy się ze specyfiką grupy, a następnie wspólnie projektujemy cele szkoleniowe i program szkolenia.
8 | Składowe szkolenia
Szkolenia z zakresu kompetencji międzypokoleniowych składają się paru modułów, przy czym niektóre z nich są na wstępie rekomendowane Zamawiającemu. Pozostałe moduły pozostają w jego gestii – zdarza się zatem, że do szkolenia o zarządzaniu międzypokoleniowym włączana jest np. kwestia komunikacji zdalnej i hybrydowej, autoprezecji i dress-code’u w biurze, zdalnej dydaktyki andragogicznej lub komunikacji międzykulturowej.
Świadomość międzypokoleniowa
Pokolenia na rynku pracy. Źródła zróżnicowania pokoleniowego.
Różnice międzypokoleniowe
Realne różnice pokoleniowe: postrzeganie, relacje, priorytety, stresory, preferencje
w miejscu pracy.
Komunikacja międzypokoleniowa
Komunikacja werbalna
i niewerbalna. Czytanie i słyszenie.
Pokoleniowe blokady komunikacyjne.
Zarządzanie międzypokoleniowe
Szef-manager-leader. Rekrutacja. Onboarding. Motywowanie. Delegowanie zadań. Monitornig zadań. Offboarding.
9 | Program szkolenia
I. POKOLENIA NA TLE INNYCH POKOLEŃ – KRÓTKIE WPROWADZENIE.
Czym się w zasadzie różnimy międzypokoleniowo?
Jakie zjawiska kształtowały i wciąż kształtują pokolenia X, Y i Z i co z tego wynika dla komunikacji i współpracy?
Zróżnicowanie międzypokoleniowe w ujęciu aspektowym:
Hierarchie i egalitarność.
Etos pracy i etyka zawodowa.
Jak uczono uczenia się i nabywania wiedzy w pokoleniach X, Y i Z i jak to rzutuje na nabywanie wiedzy obecnie?
Istota i znaczenia różnic międzypokoleniowych w środowisku zawodowym.
II. KOMUNIKACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA. ASPEKTY PRAKTYCZNE.
Wprowadzenie do komunikacji międzypokoleniowej – co się zmieniło?
Dlaczego powinniśmy stosować elastyczność w komunikacji?
Zalety i wyzwania w komunikacji międzypokoleniowej.
Komunikacja werbalna.
Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla pokoleń.
Elementy składowe skutecznej komunikacji.
Jak osobowość i kultura pokoleniowa wpływają na percepcję? Czytanie i widzenie w różnych pokoleniach.
Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej.
Jak informować w komunikacji międzypokoleniowej? Delegowanie zadań – jasna komunikacja.
Jak mówić do Zetek, bez popadania w przesadę minimalizmu?
Asertywne informowanie.
Efektywność w komunikowaniu.
Informowanie pozatekstowe.
Jak odbieramy informację w różnych pokoleniach?
Jak mówić, żeby nas słuchano?
Jak słuchać, żeby słyszeć?
Komunikacja niewerbalna.
Odmienność gestykulacji.
Kontakt wzrokowy.
Akceptowalny dotyk.
Przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej (oraz metody ich przezwyciężania).
Wspólny cel – wspólna praca – zmiana paradygmatu komunikacyjnego.
3C – jak radzić sobie z deficytami uwagi spowodowanymi komunikacją w sieci?
Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna.
Do’s&dont’s komunikacji międzypokoleniowej.
III. ZARZĄDZANIE W ŚRODOWISKU WIELOPOKOLENIOWYM.
Wiek jako jedno z kluczowych kryteriów zarządzania pracownikami.
Wyzwania i możliwości związane z zarządzaniem zespołem zróżnicowanym pokoleniowo.
Opłacalność zatrudniania zróżnicowanych wiekowo pracowników.
Efektywność.
Elastyczność zespołu.
Nowe umiejętności.
Wzajemne uczenie się i przekaz transgeneracyjny.
Zagrożenia w wielopokoleniowym środowisku pracy (i metody przeciwdziałania):
Sterotypizacja i nieuświadomione i uświadomione uprzedzenia.
Nowe zjawiska na rynku psycho-społecznym związane z pokoleniami – pokoleniowe fobie i przypadłości.
Zjawiska “woke”, “#meetoo”, “culture appropriation” i in.
Inkluzywny język i transformacja językowa w pokoleniu Z.
Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.
Strategie i praktyki skutecznego zarządzania odmiennymi pokoleniami.
Wykorzystanie wielopokoleniowości w zarządzaniu.
Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.
Czego poszczególne pokolenia wymagają od pracodawcy? Co się zmieniło?
Stesory i wyzwania istotne dla poszczególnych pokoleń.
Work&life balance w poszczególnych pokoleniach.
Czego oczekują poszczególne pokolenia w miejscu pracy? Rola managera.
Rekrutacja.
Onboarding.
Silver Tsunami i inne nowe zjawiska na rynku pracy.
Motywatory i demotywatory poszczególnych pokoleń.
Dopasowanie instrumentów motywowania do potrzeb pracowników różnych grup pokoleniowych.
Polityka motywacyjna a poziom zaangażowania i lojalności pracowników w przekroju generacyjnym.
Techniki i metody zarządzania w zespole wielopokoleniowym.
Metody współpracy i pracy w każdym z pokoleń.
Wykorzystanie przewagi, jaką daje praca w wielopokoleniowym zespole. Wzajemne uczenie się.
Do’s&dont’s współpracy międzypokoleniowej.
PODSUMOWANIE
Co mogę dla Ciebie zrobić?
Możemy umówić się na rozmowę telefoniczną, komunikację mailową lub spotkanie online w celu omówienia szkolenia dla Ciebie!